Koronatiedote 27.11.2020

Piirros, jossa valkoinen enkeli kurkottaa tähteä kohti seimen yllä. Seimessä Maria, Joosef ja Jeesus-lapsi,...

Alina Mäkisen piirros seurakunnan joulua varten.

Valitettavasti joudumme myös seurakunnassa asettamaan uusia rajoitteita toiminnalle COVID-19-viruksen leviämisen estämiseksi. Uudet rajoitukset ovat voimassa ainakin 15.12.2020 asti.

Tampereen tuomiokapituli ja Vesilahden kunta ovat 24.11.2020 antaneet uusia tiukentuneita linjauksia liittyen vallitsevaan koronatilanteeseen.  Marras-joulukuuta koskee määräys 10 hengen rajasta. Yli 10 hengen kokoontumiset eivät toistaiseksi ole mahdollisia. Määräyksen tiukentumiseen on syytä varautua.

Kasvomaskit ja turvallisuusohjeet

Seurakunnan tilaisuuksissa ja tapaamisissa on sekä työntekijöiden että osallistujien käytettävä kasvomaskia niin sisätiloissa kuin ulkona. Myös visiirien käyttö on mahdollista. Kaikkia viranomaisten antamia hygienia- ja turvaväliohjeita on noudatettava. Seurakunnan ryhmätoimintaa vetävä työntekijä kirjaa ryhmään osallistujat joka kerta erikseen.

Seurakunnansyyskauden viikkotoiminta jatkuu viikolle 50/51

Vesilahden seurakunnan kaikessa sisätiloissa tapahtuvassa viikkotoiminnassa noudatetaan 10 henkilön enimmäisrajaa.

Alle 20-vuotiaiden harrastustoimintaa voidaan jatkaa, mutta toiminnassa on kiinnitettävä erityistä huomiota turvalliseen toteuttamiseen: turvavälit, huutamisen ja tarpeettoman kokoontumisen välttäminen, sisääntulojen porrastaminen, saattajat eivät tule harrastustiloihin, mahdollisuuksien mukaan ollaan ulkona. Lisäksi on hyvä harkita, miten kokoontumiset voi toteuttaa pienemmällä joukolla.

Nuortenillat toimivat normaalisti Nurkalla. Mukana voivat olla vetäjät ja alle 20-vuotiaat nuoret. Päiväkerho toimii normaalisti. Perhekerhoissa ja avoimessa varhaiskasvatustoiminnassa ei saa olla läsnä kuin 10 henkilöä mukaan lukien aikuiset ja lapset sekä työntekijät.

Yksityiset kokoontumiset ja kirkolliset toimitukset

Kirkolliset toimitukset (kaste, häät ja hautajaiset) toteutetaan pääosin kirkossa. Yhdessä perheiden ja omaisten kanssa sopien kirkollisissa toimituksissa voi olla paikalla enintään 10 ihmistä. Seurakunnan tiloissa ja muualla järjestettävissä perhejuhlissa (mm. kasteiden, häiden tai hautajaisten jälkeen) noudatetaan 10 henkilön enimmäismäärää.

Yleiset kokoontumiset, jumalanpalvelukset ja muut tilaisuudet

Jumalanpalvelukset  pidetään sanajumalanpalveluksina kirkossa siten, että paikalla ovat vain jumalanpalveluksen toimittajat ja mahdolliset esiintyjät eikä lainkaan kirkkoväkeä. Jumalanpalvelukset striimataan ja lähetetään Vesilahden seurakunnan Vesilahden seurakunnan youtube-kanavalla. Voit osallistua niihin netin kautta.

Kirkossa järjestettävät konsertit pidetään suljetuin ovin eli niissä ei ole yleisöä. Konsertit striimataan ja lähetetään Vesilahden seurakunnan youtube-kanavalla. Voit osallistua niihin netin kautta.

Kauneimmat joululaulut järjestetään poikkeusjärjestelyin siten, että yleisö on ulkona, mutta esiintyjät soittavat/laulavat sisältä. Ulkonakin osallistujien täytyy noudattaa ehdottomasti turvavälejä ja käyttää kasvomaskeja. Kauneimmat joululaulut järjestetään aiemmasta ilmoittelusta poiketen seuraavasti:

Seuraavien joululaulutilaisuuksien osalta varmistamme toteutuksen ensi viikolla:

• su 13.12 klo 18 Ylämäellä Grilli-Kahvila Koskenvoiman etupihassa
  • su 20.12 klo 18 pappilan pihassa.

Tästä linkistä löydät ajantaisaiset joulunajan tilaisuudet, joista suurin osa siirtyy verkossa seurattavaksi.

Sielunhoito

Sielunhoidolliset ja muut keskustelut hoidetaan puhelimitse ja näin voidaan sopia mahdollisista jatkotoimenpiteistä. Soita suoraan työntekijälle, kun sinulla on jotakin kysyttävää tai haluat keskustella mistä tahansa mieltäsi vaivaavasta asiasta tai jos tarvitset diakonista apua (esim. pienet taloudelliset avustukset):

papit: Harri Henttinen (sielunhoito ja seurakunnan hallintoon ja toimintaan ja siitä tiedottamiseen liittyvät asiat) p. 050 521 0327 ja Varpu Miettunen (sielunhoito ja rippikouluun liittyvät asiat) p. 050 307 8147.

diakoniatyöntekijät: Minna Alajoki (sielunhoito, avustukset) p. 040 804 9109 ja Tiina Hiltunen (sielunhoito, lapsiin ja perheisiin liittyvät asiat) p. 040 511 2444.

nuorisotyönohjaaja: Merja Viljanen (sielunhoito, koululaiset ja nuoret) p. 040 804 9111.

seurakuntamestari: Päivi Salonen (kiinteistöihin ja hautausmaahan liittyvät asiat) p. 0400 918 878.

Kirkkoherranvirasto palvelee normaalisti (ma-ke klo 10-13) , p. 040 804 9108.

Yhteisiä ehtoollishetkiä ei vietetä, mutta yksityisestä ehtoollishetkestä voit sopia henkilökohtaisesti Harri- ja Varpu-papin kanssa.

Seurakunnan työntekijät eivät vieraile kodeissa paitsi poikkeustilanteissa ja etukäteen sopien.

Järjestäjän vastuu

Kunkin tilaisuuden järjestäjällä on vastuu määräysten noudattamisesta. Tämä koskee myös yksityistilaisuuksien järjestämistä.

Jouluenkelin viesti: "Älä pelkää, Sinulle on syntynyt Vapahtaja", on tänäkin vuonna totta koronasta huolimatta! Joulurauha voi syntyä myllerryksen keskelle. Jumala on suurempi kuin meidän surumme, huolemme ja pelkomme.

Kuljemme valoa kohti,

KirkkoHarri Henttinen

P.S. Joulumieltä voi saada myös kuuntelemalla joulumusiikkia, jouluradiota pääset kuuntelemaan tästä linkistä.

Fri Nov 27 12:57:53 EET 2020