Yhteisvastuukeräys alkoi!

Yhteisvastuun logokuva vuodelta 2022: Lahjoita mulle huominen.

Yhteisvastuukeräyksellä tuetaan tänä vuonna nuoria kotimaassa ja Sudanissa.

Nuoret tarvitsevat arkeensa tukea ja turvallisia aikuisia. Valtakunnallisesti Yhteisvastuun kotimaisena kumppanina on Lasten ja nuorten keskus, joka kehittää ja laajentaa mm. etsivän nuorisotyön Saapas-toimintaa uusille paikkakunnille sekä uutuutena myös kouluihin. KouluSaappaassa koulun arkeen ja välitunneille tuodaan turvallisia aikuisia lisäkorvaksi ja kannustajiksi.

Verkossa tapahtuvassa etsivän nuorisotyön toimintamallissa, Nettisaappaassa, vapaaehtoiset aikuiset etsivät kuuntelijaa kaipaavia nuoria sosiaalisen median eri alustoilla keskustellen, auttaen ja tukien. Yhteisvastuun tuotolla kehitetään ja laajennetaan myös Moottoripaja- sekä perheystävätoimintaa.

Vesilahden seurakunta käyttää Yhteisvastuun kautta kerätyt varat nuorten diakonia-avustuksiin

Yhteisvastuun tämän vuoden ulkomaankohde on Sudan. Kehittyvissä maissa koulunkäynti on keskeytynyt koronan myötä valitettavan usein kokonaan, koska etäopetukseen tarvittava valmius ja välineet ovat puuttuneet. Kansainvälisen diakonian avun vie perille Kirkon ulkomaanapu. Esimerkiksi Etelä –Sudan toipuu yhä sisällissodasta, jonka väkivaltaisuudet aiheuttivat vuonna 2016 Afrikan suurimman pakolaiskriisin. Yhteensä neljä miljoona ihmistä jätti kotinsa. Globaali pandemia on syventänyt jo valmiiksi vaikeaa tilannetta ja kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevien perheiden ahdinkoa. Monet nuoret ovat joutuneet naimisiin tai töihin alaikäisenä, jotta perheet ovat selvinneet taloudellisesti haastavasta tilanteesta ja päivittäinen ravinnonsaanti on turvattu. Etelä-Sudanissa lasten ja nuorten turvallista paluuta opetuksen pariin tuetaan mm. kunnostamalla kouluja ja parantamalla perheiden toimeentulomahdollisuuksia ja ruokaturvaa.

Nuoret tarvitsevat apuamme täällä kotimaassa ja maailmalla. Sinä ja minä voimme auttaa. Autetaan yhdessä. Yhteisvastuukeräykseen voi osallistua lahjoittamalla rahaa esimerkiksi tämän linkin avullaLinkki avautuu uudessa välilehdessä (avautuu uuteen ikkunaan), ostamalla seurakuntatalon tilaisuuksien yhteydessä Yhteisvastuu-tuotteita tai lahjoittamalla sopivan summan Mobilepayn avulla. Mobilepay numero on 71022.

2022-02-08 17:27:00.0