Maa- ja metsätaloustuottajien keskusliiton Vesilahden yhdistys täyttää sata vuotta

Lehmän vasikka nuolaisee ylöspäin kurottaen Olgan hiuksia.

Työkokeilija Olga Aaltosen perhe on myös maataloustuottajia. Kuva Olgan kotialbumista.

MTK eli maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto muodostuu itsenäisistä paikallisyhdityksistä. MTK-Vesilahti on maanviljelijöiden, metsänomistajien ja maaseutuyrittäjien paikallinen etujärjestö ja vaikuttaja. Vesilahdessa yhdistys on toiminut jo sadan vuoden ajan. Vesilahden kirkossa juhlajumalanpalveluksessa  oli paikalla vajaa 100 ihmistä ja Vesilahden yhtenäiskoululla vietettävään juhlaan odotetaan noin 150 kutsuvierasta.

Vesilahden kirkollisiin perinteisiin ovat kuuluneet kaksi maatalouteen liittyvää pyhää, kylvön siunaaminen keväällä  ja sadosta kiittäminen syksyllä. Kirkkoherra Harri Henttinen kirjoitti seurakunnan ja MTK:n yhteisestä taipaleesta seuraavasti satavuotishistoriikkiin:

"Vuodenkiertoon ja maatalouteen liittyvät rajapyykit ovat juuri tällaisia. Kylväminen ja sadon korjaaminen ovat maataloustuottajille arkipäivää, mutta juuri sellaisena arkisena työnä äärimmäisen pyhää.Kirkollisessa perinteessä kylvön siunaus eli toukosiunaus ja sadosta kiittäminen eli leivän siunaus ovat juhlahetkiä, jotka muistuttavat meitä ihmisiä elämän pyhyydestä.

MTK – Vesilahden yhdistyksen kanssa Vesilahden seurakunta on järjestänyt 80-luvulta lähtien jo pitkäksi perinteeksi muodostuneen vuosittaisen sadosta kiittämisen ja leivän siunaamisen juhlan. Tämä on liitetty syksyllä sadon korjaamisen jälkeen vietettävään maataloustuottajien ja yrittäjien kirkkopyhään. Lähes poikkeuksetta tuohon kirkkopyhään on lähituotetusta rukiista siunattavan leivän leiponut emäntä Liisa Pöysäri.

Kirkkokahvihetkeen MTK-Vesilahti on usein kutsunut jonkun maataloustuottajien arkeen liittyvän ajankohtaisluennoitsijan. Syksyinen uutispuurojuhla on järjestetty yhteistyössä useimmiten Palhon Maamiesseuran kanssa. Kylvön siunaamisen eli toukosiunauksen toteuttamisessa on seurakunnan yhteistyökumppanina toiminut Eläkeliiton Vesilahden yhdistys ry. Näin vuodenkiertoon liittyvät juhlahetket on vietetty ja vietetään yhteistyössä tuttujen paikallisten toimijoiden kanssa."

Vesilahden seurakunta onnittelee lämpimästi MTK-Vesilahden 100-vuotista yhdistystä.

2021-11-07 12:00:00.0