Tällä viikolla vietetään Nuorisotyön viikkoa

Kuvassa kolme hymyilevää seurakunnan työntekijää.

Kuvassa Vesilahden seurakunnan nuorisotyön aikuisia. Vasemmalta oikealle Kaisa Karema, Merja Viljanen ja Olga Aaltonen.

Nuorisotyön viikko järjestetään tänä vuonna viikolla 41 eli 11.-17.10.2021. Nuorisotyön viikolla nostetaan esille nuorisotyöntekijöiden, järjestöjen, yhdistysten, urheiluseurojen, kuntien ja seurakuntien tekemää arvokasta työtä nuorten hyväksi. Tänä vuonna Nuorisotyön viikon teema on hyvinvointi nuorisoalalla.

Vesilahden seurakunnan nuorisotyössä on tänä syksynä mukana useita työntekijöitä. Tämän uutisen kuvassa heitä on kolme: Kaisa Karema vastaa seurakuntapastorina erityisesti rippikoulua käyvistä nuorista. Kahdeksasluokkalaiset saivatkin viimeviikolla koulussa rippikouluinfoa vuoden 2022 rippikouluista. Rippikoulut alkavat sunnuntain 31.10 klo 10 jumalanpalveluksella. Kaisaan voi tutustua myös papin tehtävissä eli kastetilaisuuksissa, hautajaisissa, häissä tai tavallisissa kirkonmenoissa. Tänä vuonna Kaisaan voi tutustua myös Narvan perhekerhossa.

Seurakunnassa nuorisotyönohjaajana toimii yhteisöpedagogi Merja Viljanen. Hänen nuorisotyön vastuualueelleen kuulivat kaikki kouluikäiset eskarista toiselle ja korkeammalle asteelle. Merjan voikin tavata vaikkapa alakoulun K12-kursseilta, rippikoulusta, isoskoulutuksesta tai nuortenilloista. Monitoiminaisen vastuulle on seurakunta ohjannut myös seurakunnan tiedotusvastuuta.

Merjan ja Kaisan rinnalla tämän syksyn ajan kulkee Olga Aaltonen, joka on seurakunnassa työkokeilijana. Olga on monelle tuttu Rämsöön kesäteatterista, Suurista joulumyyjäisistä tai rippikoululeireiltä. Tänä syksynä Olgan tapaa varmimmin perjantain nuortenillassa Nurkalla. Lisäksi nuortenilloista, kitarapajoista ja muusta toiminnasta voi löytää meidän aktiivisia nuorisotyön vapaaehtoisia!

Seurakunnan lisäksi Vesilahden nuorten tukena ja ilona toimivat kunnan nuorisotyöntekijät. Vesilahden kunnan nuorisotoimen toteuttamia nuorisotyönmuotoja ovat nuorisotilatyö ja nuorten ryhmätoiminta, koulunuorisotyö, nuorten osallisuustoiminta, etsivä nuorisotyö ja nuorten harrastustoiminnan suunnittelu ja järjestäminen. Nuorisotyöllä halutaan edistää lasten ja nuorten hyvinvointia, tasapainoista kehittymistä ja sosiaalista vahvistumista. Vesilahden nuorisotoimessa työskentelee kaksi nuoriso-ohjaajaa, koulunuorisotyöntekijä, harrastuskoordinaattori ja etsivä nuorisotyöntekijä.

Nuorisotyön viikon jokaisena päivänä voi tutustua sosiaalisen median ystäväkirjan sivun avulla yhteen tai kahteen nuorisotyöntekijään. Saa tulla jutulle. Saa lähettää omia nuoriaan heille suunnattuun toimintaan. Ollaan yhdesssä turvallisia aikuisia meidän nuorillemme.

2021-10-12 11:30:00.0