Ennenkokeilematon talvirippikoulu alkaa ensi viikolla

Kirkkoherra Harri Henttinen ja Varpu Miettunen-Hukari siunaavat kirkossa alttarille polvistuneita nuoria te...

Sunnuntain 21.2. messussa siunattiin talvirippikoulun isoset ja kausityötekijä tehtäväänsä.

Vesilahden seurakunnan rippikoulutyössä eletään jännittäviä muutoksen aikoja. Sairaanhoitopiirin kororonanyrkin ja AVI:n rajoitukset määrittelevät ryhmäkoon paljon normaalia rippikouluryhmää pienemmäksi. Niinpä seurakuntakin on joutunut suunnitelemaan tämän vuoden rippikoulua aivan uudesta näkökulmasta, kymmenen hengen ryhmäkoko huomoiden.

"Tässä kolmiodraamassa", kuten Merja Viljanen, seurakunnan nuorisotyönohjaaja, rippikoulua leikkimielisesti kuvailee, "tapahtuu kolmea eri asiaa yhtäaikaa. Aivan kuin pitäisimme kolmea rippikoulua samanaikaisesti. Yksi 1/3 rippikoululaisista on Sappeessa talvileirillä, 1/3 on pappilassa päivärippikoulussa ja 1/3 on etäpäivillä." Kukin vaihe kestää kaksi päivää ja jokaisen 6-7 hengen rippikoululaisen mukana kulkee kaksi isosta. Ryhmien tiedotus kulkee pääsääntöisesti whattsapp-viestein. Ryhmät vaihtavat sijaintiaan parin päivän välein.

Rippikoulun toteuttamisessa on hyödynnetty pelillistämistä ja digitaalisia alustoja. Tänä vuonna kirkkovuotta, virsikirjaa ja kristillisiä symboleita opiskeltiin ensin hieman kotona ja opittua testattiin viiden hengen ryhmissä PappilaKombi-pakohuonepelissä. Risti2048-kännykkäsovelluksella kristilliset symbolit oppii melkein huomaamattaan.

Jumalanpalveluksiin, nuorteniltoihin ja rippikouluopetukseen on myös osallistuttu etänä. Osaan etäosallistumista on kuulunut ulkoilua, osaan googleformsin täyttämistä, osaan erilaisia kisailuja ja youtube-videoiden katselua.

Sunnuntaina 21.2.2021 messussa siunattiin talvirippikoulun isoset ja kausityöntekijä tehtäväänsä. Siunauspuheessaan rippikoulusta vastaava pappi, Varpu Miettunen-Hukari, lainasi isoshaastattelussaan kuulemiaan sanoja. Isoshakemuksessa on kohta, jossa kysytään mikä oli tärkein oppi tai anti aiemmasta isosena toimimisesta. Varpu kertoi yhden isosen vastanneen, että "jotenkin on aina suunnilleen ehjinä selvitty kotiin. Tähän luottaen lähdemme tänäkin vuonna rippikoululeirille."

Pyydämme rukoilemaan tämän kolmiosaisen rippikouluversion toteutumisen puolesta. Mikäli rajoitukset eivät tästä kiristy ja rippikoulu toteutuu, voi seurakunnan talvirippikouluviikkoa seurata instagramissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja Facebookissa Linkki avautuu uudessa välilehdessäpäivittäin.

2021-02-24 16:40:09.0