Yhteisvastuukeräys 2021 avataan sunnuntain 7.2. jumalanpalveluksessa

Kuvassa yhteisvasrtuukeräyksen tämän vuoden kuva, jossa ikäihmisiä ja tekstejä köyhyydestä kuvan päällä.

Vuoden 2021 Yhteisvastuukeräys pureutuu ikäihmisten taloudelliseen ahdinkoon. #enitenyllättiköyhyys #yhteisvastuu2021

Yhteisvastuukeräys alkaa perinteiseen tapaan helmikuun ensimmäisenä sunnuntaina. Tämän vuoden Yhteisvastuukeräys pureutuu ikäihmisten taloudelliseen ahdinkoon. Eri syistä johtuva köyhyys koettelee vanhusväestöä Suomessa ja maailmalla.  Yhteisvastuukeräyksen tuotolla autetaan taloudellisissa vaikeuksissa olevia ikäihmisiä niin Suomessa kuin kehittyvien maiden kriisialueilla.

Keräykseen voi osallistua verkkosivujen etusivulla  olevan yhteisvastuulinkin kautta tai ryhtymällä lipaskerääjäksi. Lippaan voit kuitata itsellesi keräystä varten KirkkoHarrilta (p.050-5210327) tai Minna-diakonilta (p. 040-8049109).

Vesilahden seurakunnassa järjestetään jumalanpalveluksia ja tilaisuuksia sekä tapahtumia, joiden yhteydessä voit osallistua yhteisvastuukeräykseen. Myös yhteisvastuukeräysmyyntituotteita on saatavissa. Keräys alkaa pappilasta striimattavalla kynttilänpäivän jumalanpalveluksella 7.2 klo 10. Osallistu jumalanpalvelukseen etänä ja tutustu tämän vuoden Yhteisvastuukeräykseen.

Yhteisvastuu keräystä valtakunnallisesti

Televisioitava jumalanpalvelus Turun piispan vihkimyksen yhteydessä Yle TV1 su 7.2. klo 10.00. Kolehtipuhe: esimiespiispa Matti Repo https://areena.yle.fi/1-50646383Linkki avautuu uudessa välilehdessä
Tasavallan presidentti Sauli Niinistön Yhteisvastuu-vetoomus Yle TV1:ssä su 7.2.2021 klo 12.00 ja klo 20.24.

Lisäksi ma 8.2. klo 18.58 ja ke 10.2. klo 20.28. https://areena.yle.fi/1-3287936Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Striimattava jumalanpalvelus Aleksanterin kirkosta su 7.2. klo 11.00. https://tampereenseurakunnat.fi/kirkko_tampereella/tapahtumat?event_id=44308Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Mikä Yhteisvastuu?

Yhteisvastuu on evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys ja lähimmäisenrakkauden kansanliike, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehittyvissä maissa. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Keräyksen esimies vuonna 2021 on Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo.

Yleiset tuotonjakoperusteet:

- 60 % keräystuotosta ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofiavunLinkki avautuu uudessa välilehdessä kautta kansainväliseen apuun.
 - 20 % tuotosta suunnataan vuosittain valittavaan kohteeseen Suomessa.
 - 20 % tuotosta käytetään monipuoliseen avustustoimintaan paikallisseurakuntien kautta.

Jokaisesta lahjoitetusta eurosta noin 80 % käytetään avustustyöhön ja loput keräyksen vaikuttamistoimintaan, viestintään, varainhankintaan sekä keräyksen yleishallintoon.

Keräykseen osallistuvat kaikki Suomen ev. lut. seurakunnat. Joka kevät Yhteisvastuun kymmenet tuhannet vapaaehtoiset kerääjät kulkevat ovilla ja tapahtumissa keräyslistojen ja -lippaiden kanssa. Keräys järjestetään helmi-huhtikuussa, mutta keräyslupa on voimassa ympäri vuoden. Kevään 2021 keräyksessä huomioidaan korona-tilanne, ja sähköisillä keräysmuodoilla tulee olemaan suuri rooli.

2021-02-07 09:36:00.0