2020 rippikoulujen vaihtoehdot ja tilanteet ovat tarkentuneet

nuorten sormet ringissä muodostavat ison tähtikuvion.

Koronavirustilanne ja konfirmaatio-ohjeistus siirsivät Vesilahden rippikoulujen toteutusta

Tuoreen kirkon koronaohjeistuksen mukaiset, Heinäkallion leirikodin leirin pitämistä mahdollistavat ajankohdat  ja Vesilahden seurakunnalle parhaiten istuvat rippikouluvaihtoehdot on nyt esitetty perheille puhelimitse. Muutamia perheitä ei  vielä tavoitettu, mutta heille on jätettiin soittopyyntö - ja heitä tavoitellaan uudestaan.

1. Talvirippikoulun konfirmaatio siirtyi jo aiemmin 13.6.2020 siirretystä ajankohdasta sunnuntaille 9.8. Konfirmaatioharjoitus on perjantaina 7.8. klo 17.30. Konfirmaatiomessuun osallistumiseen ei seurakunta tällä hetkellä aseta osallistujarajoitusta.

Perheille ilmoitetaan, mikäli tilanne osallistujamäärän osalta muuttuu. Konfirmaatiopäivästä pidetään nyt kiinni ja toteutustapa muutetaan tarvittaessa muuttuvia koronarajoitustilanteita vastaavaksi.

2. Alunperin Kesän ensimmäinen rippikoululeiri, Kesä l,  siirtyy kesäkuun alusta heinä-elokuun vaihteeseen 27.7. - 2.8.2020. Kokoontumisrajotusten mukaisesti ja lisäaltistumisten välttämiseksi rippileirillä ei tule olemaan vierailupäivää. Konfirmaatiopäivä tälle leirille on su 16.8.

Kesä I -leirin toukokuun ennakkopäivä on peruttu.

Kesä l -vanhempainilta toteutetaan teams-kokouksena to 28.5. klo 18. Kutsulinkki kokoukseen lähetetään vanhemmille whattsappilla tai sähköpostilla.

3. Kesän toinen rippikoululeiri, Kesä ll, säilyy entisellä paikallaan 13-19.7.2020 Tälläkään leirillä ei ole vierailupäivää. Kesä ll  konfirmaatiopäivä on sunnuntai 6.9.2020.

Kesä II -leirin toukokuun ennakkopäivä on peruttu.

Kesä ll -vanhempainilta toteutetaan teams-kokouksena ke 27.5. klo 18. Kutsulinkki kokoukseen lähetetään vanhemmille whattsappilla tai sähköpostilla.

4. Kesän loppuun on järjestetty lisäksi KOOSTEripari-mahdollisuus. Tämä uusi rippikoulu koostuu kolmesta lähipäivästä pappilassa; to 6.8., pe 7.8. ja ma 10.8. sekä viikonloppujaksosta 21-23.8., joka toteutetaan osallistujien toiveiden mukaan joko leirinä Heinäkallion leirikeskuksessa tai lähipäivinä Vesilahdessa. KOOSTEriparin konfirmaatio on sunnuntaina 16.9.2020. Koosteripari toteutuu, mikäli siihen ilmoittautuu riittävästi riparilaisia.

5. Lempäälän kanssa yhteistyössä järjestettävän päivärippikoulun aikataulusta ja konfirmaatiopäivän muutoksesta ilmoitetaan myöhemmin suoraan perheille.

Ensisijaisesti toivomme, että rippikoululaiset osallistuisivat heille kaavailtuun toteutusajankohtaan. Mikäli leiriolosuhteet, muuttunut leiriajankohta tai konfirmaatiopäivä tuottavat haastetta, seurakunta on valmis ryhmäkoon puitteissa antamaan mahdollisuutta vaihtaa leiriryhmää, osallistumaan toisen ryhmän konfirmaatiopäivään tai siirtymään päivätoteutukseen KOOSTEriparille.

Kesän rippikouluryhmien perheille lähetetään vielä verkkolinkki, josta vanhemmat voivat käydä vahvistamassa oman nuoren rippikoulupaikan kesän ryhmistä.

Rippikouluihin valituille isosille ollaan yhteydessä viikonloppuun mennessä muuttuneista ajankohdista.

Seurakunta on pahoillaan aikataulumuutosten tuomista hankaluuksia perheille, mutta pyrkii hoitamaan rippikoulut turvallisesti ja huolellisen perehtymisen myötä rippijuhliin asti.

Muutokset tähänkin suunnitelmaan ovat mahdollisia tilanteiden niin vaatiessa. Muuttuneista leiriajankohdita pyritään kuitenkin nyt pitämään kiinni ja järjestämään niihin ajankohtiin tarvittaessa päivä- tai etätoteutusta.

Leiriä ennen koteihin lähetetään vielä leirikirje.

Jumala siunatkoon suunnitelmiamme ja niihin valmistautumista.

Rippikoulupäivämääräviidakon säätämisen keskeltä,

Vesilahden seurakunnan rippikoulutiimi