Uutisia rippikoulusta 16.4.2020

Rippikoulun iltahartaus. Istutaan piirissä, kynttilät palavat keskellä

Rippikoulun iltahartaus

Miten tämän vuoden rippikoulujen jäljellä olevat osuudet hoidetaan?

Valitettavasti juuri tällä hetkellä emme osaa sanoa. Kaikki riippuu siitä, koska saamme ylemmältä taholta luvan pitää rippikoulua yhteisillä kokoontumisilla. Ja tämä lupa kirkon taholta riippuu siitä, miten koronavirus etenee ja miten poikkeustilan rajoitteita puretaan. Tällä hetkellä mielessämme on seuraavia vaihtoehtoja:

1. vaihtoehto

Kaikki menee kuten on suunniteltu. Tällöin kesän leirijaksot toteutetaan suunnitellusti ja  konfirmaatiot ovat ilmoitettuina päivinä. Talvirippikoulun konfirmaatio pidetään 13.6.2020.

2. vaihtoehto

Joudumme siirtämään Kesä I-riparin ja/tai Kesä II-rippikoulun leirijakson pidettäväksi erilaisella tavalla. Tavoitteenamme leirejä mahdollisesti siirrettäessä on se, että perutut kesän leirijaksot pidettäisiin syksyllä pidennettynä viikonloppuna (to-su) ja muutamana lähipäivänä.

Lisäksi on mahdollista, että tarjoamme kesällä etärippikoulua, jolloin käytännössä loppu rippikoulun sisältö käytäisiin läpi erilaisilla alustoilla internetissä.

Tämän toisen vaihtoehdon toteutuessa voi olla, että kesän leirien nuorten nykyiset leiriryhmät sekoittuvat, sillä perheiden toiveet rippikoulun toteutustavasta voivat olla erilaisia. Ryhmien sekoittuessa hoidamme asian niin, että jokainen nuori pääsee halutessaan samaan porukkaan kuin se kaveri, jonka kanssa on niitattu rippikoulun ilmoittautumispaperi yhteen.

Talvirippikoulun konfirmaatio siirtyy kesäkuusta mahdollisesti elokuulle. Jos jostain syystä mahdollisesti siirtyvä konfirmaatiopäivä ei meinaa perheen suunnitelmiin sopia, on mahdollista, että nuori konfirmoidaan jonkun toisen ryhmän konfirmaatiossa, kunhan ensin rippikoulun kokonaisuus on suoritettu.

Tarkat päivämäärät sekä leirijaksojen että konfirmaatiopäivien osalta tiedämme kertoa perheisiin tämän vaihtoehdon toteutuessa sitten, kun tilanne selkiytyy. Soitamme kaikkien rippikoululaisten perheisiin ilmoittautumislomakkeissa olevalle huoltajille viikolla 19. Toivomme, että pohditte nuorenne kanssa valmiutta erilaiseen rippikoulun suorittamisvaihtoehtoihin ennen sitä.

Miten täyttää ”Tutustuminen seurakunnan toimintaan” – kortti

Kortin palautus viimeistään 1.5.2020. Palautus tapahtuu laittamalla kuva Kaisalle tekstiviestillä tai WhatsAppilla numeroon 050 307 8147. Laita viestiin myös oma nimesi.

Palvelutehtävä

Jos sinulla on vielä palvelutehtävä tekemättä, ole yhteydessä Kaisaan vaikka WhatsAppilla (050 307 8147) niin mietitään, miten saat palvelutehtävän hoidettua. Palvelutehtävä voi olla esimerkiksi somemateriaalin tuottamista, hautausmaan haravointia, jumalanpalveluksen striimausta tai sovitusti iäkkään yksinäisen ihmisen ulkotöissä auttamista.

Jumalanpalvelus

Jos sinulta puuttuu vielä joku jumalanpalvelusmerkintä, katso YouTubesta Vesilahden seurakunnan kanavalta jumalanpalvelus. Täytä samalla tätä lomaketta https://forms.gle/RE2QBeX3UqPtQBap6

Muu seurakunnan tilaisuus

Etänuortenillat kokoontuvat tänä keväänä vielä seuraavina perjantai-iltoina 17.4, 24.4, 8.5, 15.5.

Nuortenillat kokoontuvat kello 18 alkaen, ohjelmaosuus on 18.30-19.30. Ilta päättyy noin kello 20. Etänuorteniltaan pääset osallistumaan joko Vesilahden seurakunnan YouTube-kanavalla tai Discordissa https://discord.gg/cBjExAz .

Jos sinulta puuttuu seurakuntaan tutustumiskortista vielä ”muu seurakunnan tilaisuus”, voit saada merkinnän osallistumalla ja kommentoimalla ohjelmaosuuden aikana joko YouTubessa, Discordissa tai nuorteniltaa pitävän työntekijän WhatsAppiin.

Rippikoulun työntekijät

Rippikoulussa on mukana tuttu nuorisotyönohjaaja Merja Viljanen 040 804 9111 merja.viljanen@evl.fi . Toukokuun loppuun rippikoulusta vastaa seurakuntapastori Kaisa Karema. Tämän jälkeen Kaisa jää äitiyslomalle. Sijaiseksi tulee Varpu Miettunen. Rippikouluun liittyvissä pohdinnoissa ole yhteydessä ensisijaisesti Kaisaan 050 307 8147 kaisa.karema@evl.fi. Varpu jatkaa samassa numerossa.

Voimia tähän poikkeukselliseen aikaan!

2020-04-16 12:03:00.0