KirkkoHarrin pääsiäistervehdys

Kirkon alttarilla kolme kynttilää ja maljakko, jossa keltaisia narsisseja ja hiirenkohrvalla olevia koivun ...

Huomaatko –kevät on tullut!

Viime viikot ovat olleet täynnä koronaa ja sen seurauksia tai siihen valmistautumista. Tässä nyt ollaan ja ihmetellään!?  Katselin yksi ilta tapani mukaan iltauutisia. Jälleen ikäviä uutisia koronasta: meillä ja muualla. Mutta sitten havahduin hereille ”korona-koomasta”. Säätieteilijä katsoi tv-kameraan ja hymyili todeten jotakuinkin ”nyt tuntee jo auringon lämmittävän kasvoja”. Silloin heräsin todellisuuteen - kevät on tullut! Niinhän se on tullut aiemminkin, mutta tänä vuonna se hätkähdytti erityisesti. Itsestäänselvyyksinä pitämäni kevään tuntomerkit: kasvoja ja koko olemusta lämmittävä auringonpaiste, ensimmäiset leskenlehdet ja sinivuokot sekä krookukset tai vapaana lainehtiva järvi, jossa ui jälleen se vanha tuttu joutsenpariskunta viestittäen meille ”hei, me olemme palanneet”. Jotkut kertoivat nähneensä ja kuulleensa kurkienkin jo olevan täällä.

Oletko huomannut katsoa lähellesi ja ympärillesi tämän kaiken touhun keskellä. Jos tämän koronan piti tulla, niin onneksi se tuli keväällä. Tosi synkkää ja ikävää meillä olisi, jos eläisimme nyt vaikkapa marraskuun ankeuden keskellä, ja siihen päälle vielä tämä kaikki. Nyt joudumme tai ehkä myös saamme luvan pysähtyä ja olla itsekseen tai ainakin turvavälin päässä toisistamme. Koti on meille nyt turvapaikka. Sen merkitystä emme aina ehkä ole huomanneet ja ymmärtäneet, kun elämä on tuntunut olevan aina jossakin muualla, siis kodin ulkopuolella. "The Truth is Out There”  (Totuus on tuolla ulkona) - näin todettiin erään suositun tv-sarjan tunnuslauseessa. Mutta oikeasti se arkeasi kannatteleva totuus löytyy sisältä, sieltä sinun kodistasi.  Vaikka ulkopuolella olisi pelottavaa, kotona saa toivottavasti kokea olevansa turvassa. Ympärilläsi on tuttuja kasvoja, yhdessä elettyä elämää tai sitten muistoja, jotka kannattelevat sinua.

Pääsiäisen sanoma on hyvin keväinen. Siinä on läsnä uusi alku ja tulevaisuus. Ei sanaakaan pelosta ja periksi antamisesta. Valo voittaa pimeyden ja Rakkaus pelon. Uhkaavista asioista kasvaakin mahdollisuuksia ja heikkoudet ja epävarmuudet muuttuvat voimavaroiksi.  Raamatun pääsiäissanoman perusvire on ”Minulla on omat suunnitelmani teitä varten, sanoo Herra. Minun ajatukseni ovat rauhan eivätkä tuhon ajatuksia: minä annan teille tulevaisuuden ja toivon (Jer. 29:11)”. Pääsiäisaamun ilosanomaa edelsi se, että Jeesuksen ystävät linnoittautuivat koteihinsa, koska heitä pelotti. Mitä tästä kaikesta oikein seuraa? Sitten kaiken ympäröi se ihmeellinen Valo. Se valo oli täynnä toivoa ja luottamusta sekä rohkeutta. Tästä selvitään ja kaiken jälkeenkin Rakkaus on suurin maailmankaikkeudessa. Pääsiäisestä alkoi uusi ajanlasku maailmankaikkeudessa ja se pätee tänäkin pääsiäisenä ja sinun elämässäsi.

” Älkää enää menneitä muistelko …!

Katso: minä luon uutta.

Nyt se puhkeaa esiin – ettekö huomaa?

Minä teen tien autiomaahan

ja joet kuivuuden keskelle” (Jes. 43:18-19)

Valoisin pääsiäisajatuksin KirkkoHarri Vesilahdesta

2020-04-12 12:32:40.0