Koronaviruksen aiheuttamat muutokset seurakunnan elämässä

Kuva vesipullon kyljestä, jonka etiketissä lukee turvapaikka myrskun tullen.

Ihan ensiksi suljemme erityiseen rukoukseen kaikki Vesilahden asukkaat tänä erikoisena aikana.

Vesilahden seurakunnan kaikki viikkotoiminta ja tapahtumat ovat tauolla toukokuun loppuun asti. Seurakunta toimii verkossa mm. videotervehdyksin ja jumalanpalveluslähetyksin. Seuraa julkaisuja tällä nettisivuilla www.vesilahdenseurakunta.fi  ja sosiaalisessa mediassa.

Jumalanpalvelukset ja kirkolliset toimitukset kuuluvat seurakunnan lakisääteisiin tehtäviin. Tässä tartuntatautitilanteessa ja valtioneuvoston 16.3. päättämien uusien rajoitusten pohjalta piispat ovat yhdessä päättäneet, että jumalanpalvelukset julkisina tilaisuuksina keskeytetään toistaiseksi. Jumalanpalvelukset kuitenkin pidetään sanajumalanpalveluksina jokaisessa seurakunnassa siten, että paikalla ovat vain jumalanpalveluksen toimittajat.

Jumalanpalvelukset striimataan ja lähetetään internetissä kussakin seurakunnassa käytettävissä olevin keinoin. Jumalanpalvelusten seurakunta muodostuu etäyhteyksin niihin osallistuvista.

Vesilahden kirkko on auki jumalanpalveluksen jälkeen kaksi tuntia hiljentymistä ja yksityistä rukousta varten. Paikalla on pappi tai muu seurakunnan työntekijä keskustelua ja sielunhoitoa varten.

Yhteisiä ehtoollishetkiä ei vietetä, mutta yksityisestä ehtoollisesta voit sopia henkilökohtaisesti Harri- ja Kaisa-papin kanssa.

Kirkolliset toimitukset (kaste, häät ja hautajaiset) hoidetaan poikkeusjärjestelyin. Yhdessä perheiden ja omaisten kanssa sopien kirkollisissa toimituksissa voi olla paikalla enintään 10 ihmistä. Siunaaminen voidaan toteuttaa myös haudalla.

Seurakunnan tiloissa ei voi järjestää perhejuhlia mm. kasteiden, häiden tai hautajaisten jälkeen. Ne on pidettävä kotona tai siirrettävä toiseen ajankohtaan. Seurakunta peruu jo tehtyjä varauksia henkilökohtaisesti.

Työntekijät ovat tavoitettavissa puhelimitse ja sähköpostitse (ks. yhteystiedot) myös sielunhoitokeskusteluja varten. Soita suoraan työntekijälle, kun sinulla on jotakin kysyttävää tai haluat keskustella mistä tahansa mieltäsi vaivaavasta asiasta tai jos tarvitset diakonista apua.

Papit: Harri Henttinen (sielunhoito ja seurakunnan hallintoon ja toimintaan ja siitä tiedottamiseen liittyvät asiat) ja Kaisa Karema (sielunhoito ja rippikouluun liittyvät asiat)

Diakoniatyöntekijät: Minna Alajoki (sielunhoito, avustukset, asiointiapu kauppareissuille) ja Tiina Hiltunen (sielunhoito, lapsiin ja perheisiin liittyvät asiat)

Nuorisotyönohjaaja: Merja Viljanen (sielunhoito, koululaiset ja nuoret)

Seurakuntamestari: Päivi Salonen (kiinteistöihin ja hautausmaahan liittyvät asiat)

Toimistonhoitaja: Eija Nurmi (kirkkoherranvirastoon ja väestökirjanpitoon sekä toimitusten varauksiin liittyvät asiat). kirkkoherranvirastoon asiointi vain puhelimitse.

Tilanne on poikkeuksellinen, mutta yhteisellä vastuun kantamisella tulemme selviämään.

Siunausta ja Arkienkeleitä ihan jokaiselle!

Harri Henttinen
Vesilahden seurakunnan kirkkoherra

Kaikki Vesilahden seurakunnan toimintaan ja siitä tiedottamiseen liittyvät tiedustelut p. 050-5210327, harri.henttinen@evl.fi

2020-03-16 21:37:00.0