Nuorisotyössä viestinvaihto Merjalta Antille

Antti ja Merja katysovat kameraan. Takana näkyy vettä, puita ja tummia pilviä.

Merja ja Antti pysähtyivät hetkeksi Näppilän sillalle tuulen tuiverrukseen viestinvaihtokuvaan.

Vesilahden seurakunnan nuorisotyössä puhaltavat tästä päivästä alkaen uudet tuulet. Tänään oli Merjan tältä erää viimeinen työpäivä ja samalla Antin ensimmäinen työpäivä Vesilahden seurakunnassa. Pitkään päivään mahtui paljon asiaa, tutustumista ja esittäytymistä. Merja Viljanen on ollut Vesilahdessa nuorisotyösssä syksystä 2012 alkaen ja sitä ennen hän oli kymmenen vuotta luottamushenkilönä seurakunnassa kirkkovaltuustoa ja kirkkoneuvostoa myöten. Olipa hän jopa aikoinaan perustamassa Vesilahden seurakuntaan nuorisotyönohjaajan virkaa, vaikkei siihen silloin itse aikonutkaan koskaan hakea.

Nyt Merja siirtyy puoleksitoista vuodeksi sivuun seurakuntatyöstään. Hän siirtyy väitöskirjatutkijaksi Tampereen yliopistoon. Merjan tutkimus käsittelee sitä, miten nuoret voisivat olla rakentamassa itselleen merkityksellistä elämää. Elämäntarkoitustutkimus on osa Tampereen yliopiston MTT-tutkimusryhmän (Monikulttuurisuus, ylirajaisuus ja muutos kasvatuksessa, engl. Multiculturalism, Transnationalism and Transformation in education) Civic Purpose -projektia. Merja on aiemmin kirjoittanut samasta tutkimusaineistosta artikkelin, joka on julkaistu Kasvatus ja aika lehdessä. (Linkki artikkeliin tässä: https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/110613/65978Linkki avautuu uudessa välilehdessä)

Väitöskirjasta tulee artikkelikokoelma, johon Merja paraikaa työstää ensimmäistä artikkeliaan englanniksi. Valmis väitöskirja sisältänee kolme artikkelia suomeksi ja/tai englanniksi. "Ihan puoleentoista vuoteen en lupaa väitöstilaisuutta järjestää" tokaisi Viljanen nauraen lähtökahvitilaisuudessa, "sillä jo pelkästään väitöskirjan tarkastusprosessi voi viedä vuoden verran, mutta koitan viedä projektia mahdollisimman pitkälle".

Samaisessa Pappilan päiväkahvitilaisuudessa toivotettiin tervetulleeksi myös helmikuussa 2022 sosionomi-kirkon nuorisotyönohjaaja (AMK):ksi valmistunut Antti Järviniemi. Antti vieraili ensimmäistä kertaa Vesilahden pappilassa, sillä hän osallistui työhaastatteluunsakin etäyhteyksin. Vesilahden tuomaaa ensivaikutelmaa Järviniemi kuvailee sanoilla sympaattinen, idyllinen ja ihastuttava. Antti kertoi toivovansa, että nuorista löytyisi energiaa ja aktiviisutta ja hän jo odottaa, että pääsisi tutustumaan vesilahtelaisiin nuoriin. Ensimmäinen tutustumismahdollisuus tähän aukeaa Antille jo huomenaamulla kello 8, kun hän lähtee mukaan 7.luokkalaisten ryhmäyttämispäivään. Aamupäivän aikana hän ehtii tavata kaikki yhtenäiskoulun 7.luokkalaiset, koulun henkilökuntaa ja kunnan nuorisotyöntekijöitäkin.

Seurakunnan nuorisotyö siirtyy siis uusiin käsiin aina joulukuun 2023 loppuun asti. Silloin on sitten Antin vuoro perehdyttää Merjaa tekemiinsä valintoihin, työtehtäviin ja nuorisotyön tilanteisiin. Siihen asti Antti on kuitenkin tavattavissa pappilan työhuoneestaan, perjantai-iltaisin Nurkalta seurakunnan vuorolta tai rippikoulun tapaamisissa ja leireillä ja isoskoulutuksessa. Antin tavoittaa Merjalla olleesta työnumerosta 040 8049111 tai sähköpostista: antti.jarviniemi@evl.fi

Rukoillaan siunausta sekä lähtevälle että saapuvalle nuorisotyönohaajalle Psalmin 121:8 sanoin:
Herra varjelee sinun lähtemisesi ja tulemisesi,nyt ja iankaikkisesti.

2022-08-31 20:26:00.0