Oiva Paloheimon taiteilijakoti

Pappilantie 1, 37470 Vesilahti

Kirjailija Oiva Paloheimo (1910 – 1973) asui perheineen Vesilahden pappilan pihapiirissä sijaitsevassa pirtti-luhtirakennuksessa vuosina 1946 – 1952. Hänen puolisonsa Sirkka-Liisa oli silloisen kirkkoherra Kalle Kahiluodon tytär ja lapsia oli kolme, poikaa ja kaksi tytärtä. Vesilahden vuosia pidetään Oiva Paloheimon kirjailijauran tuotteliaimpana aikana. Tuolloin syntyi paljon rakkausrunoja ja juhlaruno Vesilahden täyttäessä 600 vuotta. Huomattavin tuotanto syntyi pappilassa, Hakalan pirtissä ja Sakaselän saaressa.

Kirjailijan syntymän 100-vuotisjuhlan kunniaksi seurakunta kunnosti ja kalusti kirkkoherranviraston/pappilan pihapiirissä olevan kirjailijan kodin silloisen ajan henkeen sopivaksi ja taiteilijakodin avajaisia vietettiin helluntaipäivänä 23.5.2010.

Taiteilijakoti on avoinna sopimuksen mukaan, varaukset suoraan khra Henttiseltä puh. 050-5210327.

Myymälä Myymälä
Pysäköinti Pysäköinti