erivärisiä kyniä ja virsikirja pöydällä.

Isoskoulutus

Ensimmäisen vuoden isoskoulutuksen aikana koulututtavat oppivat seuraavia perustietoja ja taitoja:

Raamatun tuntemusta, ryhmän ohjaamisen taitoja, leikin ohjaamista, vuorovaikutustaitoja, hartauden suunnittelua ja pitämistä, raamatturyhmän vetämistältaohjelman suunnittelua ja toteuttamista, läsnäolon taitoa sekä lasten, nuorten ja iäkkäiden kohtaamista. Lisäksi 1.Isoskoutusvuoden aikana koulutettavien tulisi miettiä ja tutustua: Kristittynä elämiseen - Gospelmusiikkiin - Seurakunnan toimintaan - Itseensä isostehtävässä - Seurakunnan diakoniatyöhön

2. vuoden isoskoulutus perustuu NUISKUun, Nuorten ihmissuhdetaitojen kurssiin.

Kurssilla käydään läpi Nuiskun asiat; mm. itsetuntemusta, uusiin ihmisiin tutustumista, vaikeiden asioiden esille ottamista, omasta puolestaan puhumista, neuvomista ja kuuntelemisen taitoja. Tästä kurssista saa useimmissa lukioissa myös kurssimerkinnän. Yhteistyössä Lempäälän seurakunnan kanssa Hopella.

K-18 Vastuunkantajakoulutus, ISKOX

Ohjaa nuoria toimimaan isosten isosena rippileireillä sekä löytämään tehtäviä ja paikkansa  sekä vaativampaa vastuunkantoa 18-vuotta täyttäneenä seurakunnassa.

Kurssilla käydään läpi rippikoulun arkeen littyviä taitoja, kuten vaativan ryhmän ohjausta, erilaisia ryhmän hallintapoja, omien vahvuuksien ja kasvukohtien tunnistamista. Perehdytään seurakunnan hallintoon sekä annetaan messuavustajakoulutusta.  Pohditaan, mitä täysi-ikäisyys tuo mukanaan toimintaan. Harjoitellaan vastuunkantamista erilaisissa tilanteissa. Pysähdytään miettimään omaa vakaumusta ja sitoutumista.

Haku isoskoulutukseen kaudelle 2023-2024 on alkanut.

Hakea voit

1.vuoden isoskoulutukseen

2.vuoden isoskoulutukseen (NUISKU)

K18-vastuunkantajakoulutukseen (ISKO3)

Hakemuksen löydät tästä Word tai PDF -tiedostona, voit toimittaa sen postitse tai tuomalla hakemuksen kirjekuoressa Pappilan lukittuun postilaatikkoon. Hakemuksen voi toimittaa Sarille tai Evalle myös erilaisten tilaisuuksien yhteydessä.

nuoret ympyrässä kisailevat pibgispallonpuhallus-leikissä.

Haku isoseksi vuodelle 2024 on alkanut!

Isoshakemuksia löydät eri tiedostomuotoisina tästä (word) ja tästä (pdf)

Voit joko tulostaa paperille ja täyttää käsin tai ladata omalle tietokoneelle ja täyttää käsin. Saat tulostettuja hakulomakkeita myös Sarilta.

Muistathan, että rippikoulun isosuus edellyttää vähintään kahteen nuorteniltaan osallistumista ennen isostehtävää rippikoulussa. Nuortenillat voi käydä myös isoshaun ja leirijakson välissä.

Haku alkaa viikolla 41 keskiviikkona päättyy viikolla 44, perjantaina 3.11. klo 23.55.

Isosten tehtävään siunaaminen 03.12.2023 Vesilahden kirkossa klo 10 alkavassa jumalanpalveluksessa.

Kasvatuksen ohjaaja

Sari työskentelee Vesilahden seurakunnassa kasvatuksen ohjaajana.

Työni pitää sisällään erilaista viikkotoimintaa lapsille ja perheille, lapsille ja perheille suunnattuja jumalanpalveluksia ja muita tilaisuuksia, niiden suunnittelua ja toteuttamista.

Työhöni kuuluu myös lähetyssihteerin tehtäviä.

Teen yhteistyötä varhaiskasvatuksen ja muiden tahojen kanssa.

Tykkään lukea satuja, askarrella eri ikäisten kanssa ja hyödyntää musiikkia työssäni.

Moikataan kun tavataan!