Rippikoululaiset odottavat sakastissa ennen konfirmaatiota.

Vuoden 2023-2024 rippikoulu

Seurakunnan työntekijät käyvät Vesilahden yhtenäiskoulun 8. luokkalaisten uskonnontunneilla viikolla 41. Tällöin jaetaan info ja ilmoittautumislomake. Rippikoululaiset tulevat vanhempineen rippikoulun aloituspyhään sunnuntaina 29.10. kello 10 Vesilahden kirkkoon. Tällöin palautetaan ilmoittautumislomake. Jumalanpalveluksen jälkeen on rippikouluinfo. Viimeistään viikolla 45 tulee koteihin tieto siitä, mihin ryhmään rippikoululainen on päässyt. Infojen tiedot laitetaan myös tänne kotisivuille.

Mikä ihmeen rippikoulu?

Rippikoulussa ollaan monin tavoin ihmeiden äärellä. Kristinuskossa on kyse suuresta ihmeestä, Jumalan rakkaudesta ihmisiä kohtaan. Rippikoulukin on oikeastaan ihme. Se ihme sisältää lukemattomia tarinoita. Tarinoita siitä, miten usko Luojaan, Jeesukseen ja Pyhään Henkeen näkyy nuorten elämässä. Rippikoulussa kiitetään ja rukoillaan Jumalaa. Siellä tehdään ja koetaan monenlaista yhdessä. Siellä myös ihmetellään elämää, Jumalan töitä ja omaa olemassaoloa Jumalan luomana. ”Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä” (Ps. 139:14). Rippikoulu on usein kokemus, jota voi muistella vuosienkin jälkeen.

Rippikoulu käydään useimmiten sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulu on noin 6 kuukautta kestävä yhteinen matka. Siihen kuuluu yhteisiä tapaamisia, jumalanpalveluksia ja nuorteniltoja. Rippikoulussa osallistutaan leirille tai muuhun lähijaksoon. Rippikoulussa on myös itsenäistä opiskelua. Vesilahdessa rippikoulut alkavat lokakuun viimeisenä sunnuntaina.

Rippikoulun voi käydä, vaikkei olisikaan seurakunnan jäsen. Konfirmaatioon osallistuminen edellyttää kuitenkin kastetta ja kirkkoon liittymistä. Mahdollinen kaste järjestetään rippikoulun aikana nuoren ja huoltajien valitsemana ajankohtana.

Kasvatuksen ohjaaja

Sari työskentelee Vesilahden seurakunnassa kasvatuksen ohjaajana.

Työni pitää sisällään erilaista viikkotoimintaa lapsille ja perheille, lapsille ja perheille suunnattuja jumalanpalveluksia ja muita tilaisuuksia, niiden suunnittelua ja toteuttamista.

Työhöni kuuluu myös lähetyssihteerin tehtäviä.

Teen yhteistyötä varhaiskasvatuksen ja muiden tahojen kanssa.

Tykkään lukea satuja, askarrella eri ikäisten kanssa ja hyödyntää musiikkia työssäni.

Moikataan kun tavataan!

Kirkkoherra

Olen Harri Henttinen ja Vesilahden seurakunnan kirkkoherra tai hauskemmin sanottuna ”KirkkoHarri”.

Olen pappi ja seurakunnan johtaja ja olen  työntekijöiden ja kaikkien viranhaltijoiden esimies. Olen myös kirkkoneuvoston puheenjohtaja. Minun kauttani asiat menevät kirkkoneuvoston ja kirkkovaltuuston käsittelyyn.

Asun kirkkoa vastapäätä Tapulinmäellä, mutta useimmiten minut löytää pappilasta, jos en ole jossakin menossa. Jos on asiaa, voit soitella tai lähettää sähköpostia tai muita viestejä. Pappilan ovikelloa voit aina soittaa, jos sisällä on valot aukioloaikojen ulkopuolellakin. Minulla on kilpikonna nimeltä Matteus. Olemme kumpikin kasvissyöjiä ja pidämme väreistä. Vesilahti on maailman paras paikka. Tervetuloa tutustumaan!

Seurakuntapastori, virkavapaalla 17.8.2024 asti.

Olen rippikoulun työalavastaava ja kasvatuksen seurakuntapastori. Pidän perhekerhoa Narvassa. Minua siis näkee melkein kaikessa rippikouluun liittyvässä, monissa perheiden jutuissa ja nuorten illoissakin olen säännöllisesti paikalla.

Tykkään leireillä ja pidän yhteisestä tekemisestä. Olen hyvä lukemaan satuja ja leikkimään legoilla, toki papin työt sujuvat luontevasti. Onneksi näissä kaikissa asioissa Jumala on mukana!