Kastepäivä eli ristiäiset

Onneksi olkoon uudesta perheenjäsenestä! Mukavaa, että pohditte kastetta.

Suomessa lapset kastetaan yleensä ennen kolmen kuukauden ikää. Myöhemminkin voidaan hyvin kastaa, mutta silloin lapsi kannattaa rekisteröidä Digi- ja väestötietoviraston kautta väestötietojärjestelmään. Mahdollisissa nimikysymyksissä kannattaa olla yhteydessä Tampereen aluekeskusrekisteriin, puh. 03 2190 222 (arkisin klo 9-15). Kasteesta voi sopia soittamalla kirkkoherranvirastoon tai suoraan papille. Tällöin sovitaan kasteen ajankohdasta ja paikasta. Kaste voidaan toimittaa kodissa (omassa tai vaikka isovanhemmilla), seurakunnan tiloissa tai muussa sovittavassa paikassa.

Ennen kastetta pappi keskustelee perheen kanssa kasteeseen liittyvistä asioista. Siihen voi valmistautua miettimällä sopivia virsiä, kyselemällä kummien henkilötietoja sekä etsimällä viralliset paperit esiin.  Kannattaa myös pohtia, onko kastevieraiden joukossa sellaisia henkilöitä, jotka haluaisivat laulaa, soittaa, lukea tekstejä tai rukoilla. Papin kanssa on mahdollista pohtia näitä asioita ja muuta mielessä olevaa.

Kasteen jälkeen lapsen ja kummien tiedot kirjataan väestörekisteriin. Kasteesta ilmoitetaan kasteen jälkeen kirkossa ja samalla rukoillaan lapsen ja hänen läheistensä puolesta. Kirkossa olevaan kastepuuhun lisätään puusydän, johon kirjoitetaan lapsen etunimi ja kastepäivä. Seuraavan vuoden syyskuussa kastettua perheineen kutsutaan kirkkoon hakemaan puusydän kotiin. Kasteesta ilmoitetaan myös paikallislehden kirkollisissa ilmoituksissa sekä seurakunnan kotisivuilla. Kaikkiin ilmoituksiin pyydetään lupa vanhemmilta.

Myös nuoria ja aikuisia voidaan kastaa. Näissä tilanteissa kannattaa ottaa yhteyttä suoraan pappiin. Aikuisilta edellytetään aikuisrippikoulun käymistä ennen kastetta.

YouTube-video
Käsin neulottuja vauvan tossuja ja sukkia.
Vesilahden seurakunna vapaaehtoiset kutovat tossut jokaiselle kastettavalle pienokaiselle.

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä