Vesilahden seurakunnan historiasyksy käynnistyy

Vesilahden seurakunnasta kertovia historiallisia kirjoja ladeltuna vierekkäin suurelle pöydälle.

Vesilahden seurakunnasta on kirjoitettu rikasta historiaa, josta on iloa vielä vuosikymmeniksi eteenpäin. Kirjoja on myynnissä Vesilahden pappilassa.

Vesilahden seurakunta on tutkitusti ollut olemassa ainakin 675 vuotta. Vesilahdessa on kuitenkin asuttu jo kauan ennen seurakunnan syntyä. Mistä ja miten kristinusko tänne sitten saapui? Miksi kirkon sijainti, korkealla mäellä kuusikossa, on ollut olennainen paikka? Mitkä pyhimykset liitetään Vesilahden seurakuntaan ja miten ne ovat tänne valikoituneet? Ainakin näihin kysymyksiin pääsemme pureutumaan marraskuun viimeisenä viikonloppuna, kun vietetään seurakunnan 675-vuotisjuhlaviikonloppua.

Juhlaviikonlopun lauantaina 27.11. klo 18 ottavat historiallisessa kaksintaistelussa toisistaan  mittaa vesilahtelainen kotiseutuneuvos Yrjö Punkari ja hänen lempääläinen haastajansa, teologian kandidaatti Jussi Vaitniemi. Tätä verbaalista kädenvääntöä siivittää myös illan musiikkivieras. Kuka hän puolestaan on, paljastetaan vasta myöhemmin syksyllä.

Juhlaviikonlopun sunnnuntaina 28.11. klo 10 vietämme 1. adventtisunnuntaita ja hoosiannakirkkoa myöskin historian siipien havinassa. Kirkonmenojen jälkeen juhlistamme päivää kirkkokahveilla menneiden aikojen juhlahumussa. Sunnuntain ohjelmasta tiedotetaan lisää juhlaviikonlopun lähestyessä.

Ennen juhlapyhiä ehtii viettää  monta kuukautta hyvää arkea

Seurakunta kutsuu tänä syksynä vesilahtelaisia tutustumaan oman paikkakunnan rikkaaseen historiaan. Syksyisessä hämärän hyssyssä tämä onnistuu oman kodin lämmössä lukemalla kotikunnasta kirjoitettuja kirjoja. Kirsti Arajärven kirjoittama tiiliskiven kokoinen ja painoinen jykevä historiateos on paikkakuntatuntemuksen peruskiviä. Seikkaperäinen teos kuvaa 1950-luvun tyyliin rikkaasti ja asiantuntevasti Vesilahden historiaa.

Seurakunta haluaa rohkaista ihmisiä uppoutumaan Kirsti Arajärven kerrontaan lahjoittamalla 30:lle ensimmäiselle kirjan omistusta halajavalle sen ilmaiseksi. Kirjasta kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä Merja Viljaseen, p. 040 8049111 tai merja.viljanen@evl.fi . Omistuskirjoituksella varustetun kirjan voi myöhemmin sovitusti noutaa joko pappilasta tai Narvan kyläkirkolta.

Mikäli ei ehdi tai mahdu 30. ensimmäisen kirjansaajan joukkoon, voi kirjan käydä ostamassa itselleen 22 euron hintaan kirkkoherranvirastosta ma-ke klo 10-13 tai torstaikahveilta pappilasta torstaisin klo 13-15.

Mikäli Arajärven kirjoittama Vesilahden historia löytyy jo kirjahyllystä, ja sen on ehtinyt lukeakin, voi pappilasta käydä ostamassa itselleen jonkin toisen Vesilahden historiasta kertovan kirjan. Kirkonvartijan päiväkirjat; Adam Ivendorrf 1846-1897 (27e) ja Tuomas Tallgrenista kertova Aiwan kowa tapaus 1795-1837 (15e) kertovat paikkakunnan tapahtumista kirkonmäeltä nähtyinä päiväkirjamerkintöinä. Vesilahden 1346-1946 600-vuotisjuhlajulkaisun näköispainos (20e) menee hyvällä tavalla tunteisiin. Vesilahden seurakunnan litteroidusta  rippikirjasta vuosilta 1688-1694 (20e) on iloa ainakin sukututkimuksesta kiinnostuneille.

Uudempaa historiankirjoitusta edustavat Polveilee polut - raikuu rannat Palho-Vakkalan kyläkirja (50e), Vesilahden seurakunnan 650-juhlavuoden kunniaksi koostettu juhlakirja historiallisine artikkelikokoelmineen (30e) ja ja Eila Häihälän toimittama Vesilahden kirkonkylän raitti (10e). Matti Hopun toimittama Vesilahti - tarinoitten ja myyttien pitäjä -kirja (25e) vie lukijan mukanaan vesilahtelaisen tarinankerronnan perinteseen.

2021-09-15 20:35:00.0