Vesilahden seurakunnan kirkkoherranviraston asiointi muuttuu 1.10.2020 alkaen

Tampereen seurakuntayhtymän seurakuntien talon sisäänkäynti.

Vesilahden kirkonkirjojen pidon asioita hoidetaan jatkossa Tampereelta.

Vesilahden seurakunnan pitkäaikainen toimistonhoitaja on jäämässä eläkkeelle ja Vesilahden kirkkoherranviraston aukioloajat muuttuvat. Samalla kirkonkirjojen pito siirtyy Tampereelle 1.10.2020 alkaen. Eijan Nurmen varsinaista lähtöjuhlaa vietämme ensimmäisenä adventtina, sunnuntaina 29.11.2020.

Vesilahden pappilassa kirkkoherranvirasto on tästä eteenpäin auki maanantaista keskiviikkoon klo 10-13.

Tampereella sijaitsevassa aluekeskusrekisterissä hoidetaan kaikkien siihen kuuluvien seurakuntien kirkonkirjojen pito keskitetysti. Kirkonkirjojen pitoon sisältyy muun muassa virkatodistusten ja sukuselvitysten laatiminen, avioliiton esteiden tutkinta sekä kasteiden, avioliittojen, kirkosta eroamisten ja kirkkoon liittymisten rekisteröiminen. Aluekeskusrekisterissä aletaan hoitaa Vesilahden seurakunnan kirkonkirjojen pidon asioita lokakuun 2020 alusta lukien.

Vuonna 2019 toimintansa aloittaneeseen aluerekisteriin kuuluvat tällä hetkellä Tampereen seurakunnat sekä 15 muuta seurakuntaa. Vuoden 2021 alusta mukaan liittyy 8 seurakuntaa: Akaan, Kangasalan, Kihniön, Lempäälän, Nokian, Riihimäen, Sääksmäen ja Vesilahden seurakunnat. Aluekeskusrekisteriin vuonna 2021 kuuluvissa seurakunnissa on yhteensä noin 386 000 jäsentä.

Aluekeskusrekisteriin liittyneiden seurakuntien jäsenten palvelu tapahtuu Tampereella. Rekisterin puhelinpalvelut paranevat, koska palvelu ei ole enää sidottu paikallisen kirkkoherranviraston aukioloaikoihin. Aluekeskusrekisterin puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä 9–15. Seurakuntalaisten asioiminen kasvokkain on edelleen mahdollista tutussa kirkkoherranvirastossa, eli asioiden hoitaminen ei edellytä Tampereelle lähtemistä.

Perunkirjoitusta varten tarvittavan sukuselvityksen voi tilata Tampereelta puhelimitse tai sähköisesti. Yhteen sukuselvitykseen voidaan merkitä vainajan muutot kaikkien niiden seurakuntien osalta, jotka kuuluvat aluekeskusrekisteriin. Tämä säästää omaisten aikaa ja kustannuksia, kun sukuselvitystä ei tarvitse pyytää jokaisesta seurakunnasta erikseen.

Aluerekisterin perustamisen taustalla on Kirkkohallituksen linjaus vuodelta 2015, minkä mukaan kirkonkirjojen pito on mielekästä toteuttaa alueellisissa keskusrekistereissä. Tampereen aluekeskusrekisteriin voi liittyä seuraavan kerran vuoden 2022 alusta.

Lisätietoja:

kirkkoherra Harri Henttinen, p. 050 521 0327, harri.henttinen@evl.fi aluekeskusrekisterin johtaja Kari Salonen p. 040 804 8701, kari.salonen@evl.fi tampereenseurakunnat.fi/aluekeskusrekisteri

2020-10-01 11:20:00.0