Seurakunta sai terveisiä Oiva Paloheimon perheeltä

Kuva Kuusi runoilijaa -ohjelman esittelytekstistä.

Ylen elävästä arkistosta löytyy Oiva Paloheimon haastattelu muiden runoilijoiden seurassa.

Olemme järkyttyneinä seuranneet lehdistä ja monilta nettisivuilta lapsuudenkotimme Vesilahden pappilan Pikkupuolen tuhoutumista rajussa tulipalossa 29.11. Saimme kukin puhelun Harri Henttiseltä suoraan palopaikalta ja itkimme yhteistä suurta menetystämme. Tähän kirjailja Oiva Paloheimon taiteilijakotiin oli koottu kaikki se aineellinen ja henkinen perintö, joka häneltä on jäänyt. Sen lahjan isämme sai vesilahtelaisilta 100-vuotisjuhlansa kunniaksi vuonna 2010.

Olemme suunnattoman kiitollisia sekä Vesilahden seurakunnalle, etenkin Harri Henttiselle ja museotyöryhmälle että niille lukemattomille vapaehtoisille, jotka vaikuttivat taitelijakodin henkiin herättämiseen ja ylläpitämiseen sekä esittelyyn vierailjoille. Tallella on onneksi paljon valokuvia ja myös Ylen Elävässä arkistossa oleva ja usein esitetty lyhytelokuva ”Kuusi runoilijaa”, jossa runoilija Aaro Hellaakoski vierailee kollegansa luona Vesilahdessa  1949 ja Pikkupuoli näkyy kauniisti taustalla.

Tämän ainutlaatuisen kotimuseon elinaika oli lyhyt, mutta muisto siitä varmasti elää vielä pitkään. Sitä muistoa tulee vaalimaan kanssamme myös vuonna 2010 perustettu Oiva Paloheimo-seura, joka järjestää toukokuussa 2019 Oivan päivän aikoihin ohjelmaa sekä Vesilahden pappilassa että kirjastossa.

Surullisina, mutta samalla kiitollisina lähetämme myötäelävät terveisemme Vesilahteen Elina, Matti ja Titta Paloheimo

Mon Dec 10 10:38:00 EET 2018